Gerichte arbeidsmarkt-communicatie maakt het verschil

Talent aantrekken en behouden gaat niet zonder een duidelijke visie op je arbeidscommunicatie. Meer weten?

Gerichte arbeidsmarkt-communicatie maakt het verschil

Arbeidsmarktcommunicatie is meer dan het bijhouden van de werken-bij-website en het schrijven van pakkende vacatureteksten. Goede arbeidsmarktcommunicatie zorgt voor een sterk employer brand wat zal resulteren in een betere toestroom van geschikte kandidaten. Het werven van deze groep zorgt uiteindelijk voor een besparing in tijd en geld binnen het recruitment proces!

Wat is arbeidsmarkt-communicatie?

Voor elke organisatie is arbeidsmarktcommunicatie belangrijk. Het is namelijk de manier waarop je planmatig communicatiemiddelen inzet om met potentieel talent in contact te komen. De communicatie is echter niet alleen extern gericht. Ook de interne organisatie is een belangrijke spil om toekomstige medewerkers te bereiken.

Arbeidsmarktcommunicatie verschilt niet veel van traditionele communicatie. Het is erop gericht om jouw organisatie te verkopen aan potentiële kandidaten, maar dan wel op een onderscheidende wijze. Deze authentieke manier wordt ook wel  employer branding genoemd. Met arbeidsmarktcommunicatie speel je dus in op de emotie van kandidaten, waardoor de kans groter wordt dat ze bij jouw organisatie willen werken. Onze whitepaper 'Arbeidsmarktcommunicatieplan op een A4' helpt jou bij het opstellen van een intuïtief en bondig plan, waarbij de verschillende onderdelen samen een goed employer branding verhaal vertellen. Zodat elke betrokkene het snapt, omarmt en versterkt.

c8b6888e-5bba-4fa1-a5bd-fb884aae3589

Wat is het belang van arbeidsmarkt-communicatie?

Arbeidsmarktcommunicatie, ofwel employer branding, is belangrijk voor een sterk werkgeversimago. Het helpt bij het aantrekken van nieuw talent, maar zeker ook bij het behouden van huidig talent en het vormen van ambassadeurs voor jouw organisatie. Het zorgt bovendien voor een professionele en samenhangende uitstraling, wat erg belangrijk is voor (potentiële) medewerkers.

Dat hetgeen je communiceert ook aansluit bij het gedrag binnen en de cultuur van de organisatie, is hierbij een minimale voorwaarde. Je kunt nieuw talent namelijk wel werven met ‘loze’ beloftes, maar deze nieuwe medewerker is dan waarschijnlijk weer snel vertrokken. Zonde van alle tijd en geld die in het recruitmentproces wordt gestoken. Zorg er dus voor dat de match tussen kandidaat en organisatie realistisch is en klopt!

Het creëren van een sterk en authentiek werkgeversmerk is niet alleen interessant in tijden dat goed personeel schaars is. Je wilt namelijk niet alleen kandidaten werven. Je wilt de juiste medewerkers voor jouw organisatie vinden. Kandidaten die passen bij de ambities van de organisatie en passen bij de cultuur. Een groep die per definitie al niet in overvloed aanwezig is, als je het ons vraagt! Je richten op de juiste doelgroepen? Je leest het in onze blog 'Arbeidsmarktcommunicatieplan Wie is de doelgroep?'

dad87b37-4768-4273-83fb-bdd333aca2b5

Hoe maak je een sterk arbeidsmarkt-communicatie plan?

Een integrale arbeidsmarktcommunicatie begint bij een arbeidsmarktcommunicatieplan. Dit plan bestaat uit de onderbouwing van alle recruitment- en arbeidsmarktcommunicatie activiteiten. Het geeft aan welke campagnes je wilt doen, hoe je vacatures schrijft, welke evenement je organiseert etc. We onderscheiden daarbij interne en externe arbeidsmarktcommunicatie.

Om inzicht te krijgen in het interne en externe werkgeversmerk, zijn er behoorlijk wat vragen die beantwoord moeten worden. Wat zijn de drijfveren van de huidige medewerkers en welke signalen en verhalen delen zij met hun omgeving? Maar ook vragen als, wie zijn de ambassadeurs en hoe aantrekkelijk ben je überhaupt voor bepaalde doelgroepen als werkgever? Zonder antwoorden op deze vragen kun je geen goed arbeidsmarktcommunicatieplan schrijven.

Zodra je het huidige werkgeversimago in beeld hebt gebracht, is het tijd voor de volgende stap. Deze stap is het segmenteren van de communicatiedoelgroepen. Bij arbeidsmarktcommunicatie zijn dat huidige, toekomstige en oud-medewerkers van je organisatie. Binnen deze doelgroepen kijk je waar de ‘kritische’ doelgroepen zich bevinden. Ofwel, in welke doelgroep wordt/blijft het in de toekomst lastig om functies te vervullen. Voor deze functies ga je in kaart brengen wat jouw organisatie nu aantrekkelijk maakt om voor te werken. Hoe beter je dit in kaart hebt gebracht, hoe makkelijker je kunt bouwen aan een onderscheidend en aantrekkelijk werkgeversmerk.

Denk jij zelf aan de slag te kunnen met een arbeidsmarktcommunicatieplan? Download dan naast de whitepaper ‘Arbeidsmarktcommunicatieplan op 1 A4’ook het bijhorende template. Hiermee  kun je zelf heel eenvoudig je arbeidsmarktcommunicatieplan invullen. Het dwingt je om kort en bondig te blijven en niet te verzanden in details. Het template bevat alle onderdelen van een sterk arbeidsmarktcommunicatieplan:

  • SWOT-analyse
  • Lange termijn
  • Middellange termijn
  • Korte termijn
  • Executie
0d19db55-f851-4804-be7a-7abcd56f1cba (1)

Hoe geef je vorm aan arbeidsmarkt-communicatie?

Veel organisaties ervaren moeite met een goede invulling van hun arbeidsmarktcommunicatie, omdat zij de kijk van (potentiële) medewerkers naar de eigen organisatie niet goed in kaart kunnen brengen. Geldt dit ook voor jou? Dan heb je behoefte aan specialisme.

In onze aanpak staat de medewerker centraal. Door met hen op een juiste manier in gesprek te gaan achterhalen we het huidige imago van jouw organisatie en maken we helder wat talent drijft bij jou te werken. Daarnaast brengen we in kaart wat potentiële medewerkers belangrijk vinden. Op basis hiervan geven we invulling aan jouw employer brand. Uiteraard mag een beetje ambitie hierin niet ontbreken. Al mag het gat met de werkelijkheid niet te groot zijn.

Wij zijn ervan overtuigd dat iedere werkgever iets authentieks heeft wat naar buiten toe gebracht mag en kan worden. Iets waar huidig en nieuw talent zich tot aangetrokken voelt. Dit moet je als organisatie benutten. We zeggen niet voor niets “Binnen binden, is buiten vinden”.

0d19db55-f851-4804-be7a-7abcd56f1cba (1)

Succesvolle cases in arbeidsmarkt-communicatie

De afgelopen 16 jaar hebben wij al veel organisaties kunnen en mogen helpen bij de succevolle inzet van hun arbeidsmarktcommunicatie. Het bewijs hiervan is te vinden op onze inspiratiepagina, waar we een aantal van deze cases tot in de puntjes hebben uitgewerkt. Zodat ook jij als organiatie hiervan kan leren.

De cases varieren van jobmarketing tot de volledige invulling van een employer branding strategie. Van nationale tot internationale campagnes. Gericht op diverse branches, zoals onderwijs, kinderopvang en IT. Laat je inspireren, want met behulp van een authentiek en sterk werkgeversmerk bereik ook jij meer met arbeidsmarktcommunicatie!

3c8bff74-a39d-4a93-be71-4d70af6302d3