Een integraal arbeidsmarktcommunicatieplan vormt de basis voor je recruitment- en communicatieactiviteiten. Het biedt de onderbouwing voor je employer brand, campagnes, wervingsactiviteiten en evenementen, met onderscheid tussen interne en externe communicatie.
Om inzicht te krijgen in je werkgeversmerk, moet je weten wat je medewerkers drijft, welke verhalen zij delen en wie je ambassadeurs zijn. Ook is het belangrijk te onderzoeken hoe aantrekkelijk je bent voor specifieke doelgroepen. Je kunt dit bijvoorbeeld meten door middel van de Magnet Score. Zonder deze inzichten kun je geen effectief arbeidsmarketingcommunicatieplan opstellen.
Na het in kaart brengen van je imago en je werkwaarden, segmenteer je de communicatiedoelgroepen. Bij arbeidsmarktcommunicatie zijn dat toekomstige en voormalige medewerkers van de organisatie. Identificeer de ‘kritische’ groepen waar werving moeilijk kan worden, en bepaal wat jouw organisatie aantrekkelijk maakt. Dit vormt de basis voor een sterk en onderscheidend werkgeversmerk.