Arbeidsmarktcommunicatie: De sleutel tot het aantrekken en behouden van talent

Als arbeidsmarktcommunicatiebureau helpen we bedrijven met het ontwikkelen van een onderscheidende visie en strategie om talent aan te trekken en te behouden, wat leidt tot een sterk werkgeversmerk en een efficiënt recruitmentproces. Meer weten?

Arbeidsmarktcommunicatie: De sleutel tot het aantrekken en behouden van talent

Als arbeidsmarktcommunicatiebureau weten we als geen ander dat het aantrekken en behouden van talent meer vereist dan alleen goede vacatureteksten en een up-to-date werken-bij-website. Arbeidsmarktcommunicatie draait om het neerzetten van een duidelijke en onderscheidende visie. Een doordachte strategie versterkt niet alleen je employer brand (homepagina), maar zorgt ook voor een toestroom van geschikte kandidaten én behoud van de huidige medewerkers. Hierdoor werk je aan een duurzaam werkgeversmerk en een effectief en efficiënt recruitmentproces. En dat bespaart zowel tijd als kosten.

Wat is arbeidsmarkt-communicatie?

Arbeidsmarktcommunicatie is essentieel voor organisaties. Het gaat om strategisch inzetten van communicatiemiddelen om talent aan te trekken, zowel extern als intern. 

Hoewel arbeidsmarktcommunicatie lijkt op traditionele communicatie, ligt hier de focus op het onderscheidend presenteren van je organisatie aan potentiële kandidaten. Deze authentieke aanpak, ook wel employer branding genoemd, speelt in op de emoties en voorkeuren van kandidaten en vergroot de kans dat zij voor jouw organisatie kiezen. 

Benieuwd naar onze aanpak die alle aspecten van arbeidsmarktcommunicatie samenbrengt? Met ons nonstop employer branding model word je een magneet voor talent. 

c8b6888e-5bba-4fa1-a5bd-fb884aae3589

Wat is het belang van arbeidsmarkt-communicatie?

Arbeidsmarktcommunicatie draagt, net als employer branding, bij aan het versterken van je werkgeversimago en helpt bij het aantrekken van talent en behouden van medewerkers. Een samenhangende en authentieke uitstraling is essentieel om kandidaten en huidige medewerkers te binden. 

De boodschap moet echter kloppen met de cultuur binnen je organisatie. Beloften die niet stroken met de werkelijkheid zorgen voor snelle uitstroom en verspilde investeringen in werving. Een sterk werkgeversmerk is dus altijd waardevol, vooral om kandidaten te vinden die echt passen bij je organisatie.  

Meer weten over employer branding en wat je hiermee bereikt? Bekijk onze aanpak en laat je inspireren.
 

dad87b37-4768-4273-83fb-bdd333aca2b5

Hoe maak je een sterk arbeidsmarkt-communicatieplan?

Een integraal arbeidsmarktcommunicatieplan vormt de basis voor je recruitment- en communicatieactiviteiten. Het biedt de onderbouwing voor je employer brand, campagnes, wervingsactiviteiten en evenementen, met onderscheid tussen interne en externe communicatie.
 

Om inzicht te krijgen in je werkgeversmerk, moet je weten wat je medewerkers drijft, welke verhalen zij delen en wie je ambassadeurs zijn. Ook is het belangrijk te onderzoeken hoe aantrekkelijk je bent voor specifieke doelgroepen. Je kunt dit bijvoorbeeld meten door middel van de Magnet Score. Zonder deze inzichten kun je geen effectief arbeidsmarketingcommunicatieplan opstellen. 

Na het in kaart brengen van je imago en je werkwaarden, segmenteer je de communicatiedoelgroepen. Bij arbeidsmarktcommunicatie zijn dat toekomstige en voormalige medewerkers van de organisatie. Identificeer de ‘kritische’ groepen waar werving moeilijk kan worden, en bepaal wat jouw organisatie aantrekkelijk maakt. Dit vormt de basis voor een sterk en onderscheidend werkgeversmerk. 

Magnet Score Goals

Hoe geef je vorm aan arbeidsmarkt-communicatie?

Veel organisaties worstelen met de juiste invulling van hun arbeidsmarktcommunicatie, vooral omdat ze het perspectief van (potentiële) medewerkers op hun organisatie niet goed in kaart kunnen brengen. Herken je dit probleem? Dan is het tijd om externe expertise in te schakelen van een arbeidsmarktcommunicatiebureau. Goals heef top dit gebied meer dan 20 jaar ervaring. We sparren graag vrijblijvend met je.  

Onze aanpak is fact based. We gebruiken hierbij de Magnet Score meting. Dat is hét wetenschappelijk onderbouwde meetinstrument om de aantrekkelijkheid van jouw werkgeversmerk te meten. Op basis van deze kwantitatieve resultaten gaan we in verder in gesprek met collega’s (kwalitatief) binnen de organisatie om te ontdekken wat talent motiveert om bij je te werken. Ook brengen we in kaart wat potentiële medewerkers belangrijk vinden voor de toekomst en bouwen we op deze inzichten aan je employer brand. We richten ons daarbij op een goede balans tussen realiteit en ambitie. De verwachtingen moeten immers wel voor een groot deel waargemaakt kunnen worden. Anders verlaat nieuwe talent voortijdig de organisatie.

De belangrijkste punten om rekening mee te houden bij arbeidsmarktcommunicatie: 

  • Baseer je niet alleen op ‘onderbuikgevoel’. Een goed fundament is ook meetbaar
  • Wees authentiek
  • Een gezonde verhouding tussen realiteit en ambitie 
  • Altijd communiceren op basis van de werkwaarden 
image 12

Meer dan 20 jaar ervaring in effectieve arbeidsmarkt-communicatie

Al ruim 20 jaar hebben we talloze organisaties geholpen met het succesvol inzetten van hun arbeidsmarktcommunicatie. Hoe? Met ons nonstop employer branding model. Zo word je een magneet voor talent. Niet alleen voor nieuwe kandidaten, maar ook voor je huidige team. Nonstop werkbeleving dus. Want het gaat om die blijvende ervaring. Of iemand nu solliciteert, bij je werkt of vertrekt: met ons nonstop employer branding model is jouw employer brand altijd on point. Van toestroom, instroom en doorstroom tot uitstroom. 

3c8bff74-a39d-4a93-be71-4d70af6302d3

Zij gingen je voor

Het bewijs van ons succes vind je op onze inspiratiepagina, waar we verschillende cases gedetailleerd hebben uitgewerkt, zodat ook jij als organisatie hier inspiratie uit kunt halen.  

Onze cases variëren van jobmarketing tot de volledige implementatie van een employer branding strategie. We hebben nationale en internationale campagnes uitgevoerd in diverse sectoren, waaronder overheid, ICT & techniek,onderwijs, productie, zakelijke dienstverlening en zorg. Laat je inspireren door onze voorbeelden; met de juiste aanpak en een authentiek, sterk werkgeversmerk kun ook jij meer bereiken met arbeidsmarktcommunicatie! 

Download nu: