Onweerstaanbaar door employer branding

Employer branding maakt jou als organisatie onweerstaanbaar voor talent. Dat wil jij toch ook?

Onweerstaanbaar door employer branding

Employer branding is meer dan een leuk verhaal. Het omvat de complete invulling van de kandidaat- en medewerkersreis. Het is erop gericht jezelf als werkgever te onderscheiden op de arbeidsmarkt. Hierbij zorgt het imago en de reputatie van jou als werkgever of je onweerstaanbaar bent. Onweerstaanbaar voor talent in alle facetten van het werkgeverschap!

Elke organisatie heeft een employer brand

Het is namelijk de optelsom van alle ervaringen en uitingen die de afgelopen jaren door de organisatie en haar medewerkers zijn verspreid. Een employer brand is immers hetzelfde als een corporate brand. Alleen dan gericht op het werkgeversmerk zoals dit door huidige, nieuwe, toekomstige en ex-medewerkers wordt beleefd.

Een merk maak je dus niet, dat heb je al. Een werkgeversmerk dus ook. Een sterk employer brand oftewel werkgeversmerk, valt op en activeert. Het is authentiek: passend bij de werkwaarden van de organisatie en de realiteit van alledag. Een onderscheidend werkgeversmerk geeft een organisatie een eigen stem en geluid. Het zorgt voor een extra sterke herkenbaarheid op de arbeidsmarkt. Het is de magneet voor het aantrekken en behouden van het juiste van talent. Jouw merk komt tot leven in al je communicatie met deze doelgroep. Natuurlijk mag je een bepaalde ambitie uitspreken. Het gat met de werkelijkheid mag echter niet te groot zijn.

c8b6888e-5bba-4fa1-a5bd-fb884aae3589

Een authentiek employer brand geeft richting

Employer branding is geen doel op zich. Het is een middel om talent aan te trekken en te behouden. Het bouwen aan een onderscheidend employer brand helpt organisaties dus om op een authentieke en opvallende manier de juiste medewerkers te vinden, te winnen en te binden. Je laat toekomstige medewerkers zien waarom het bij jou lekker werken is. Daarnaast geeft het huidige medewerkers een duidelijke richting en motivatie om zichzelf binnen jouw organisatie te ontwikkelen en bij te dragen aan bedrijfsdoelstellingen.

Het is niet enkel interessant in tijden van schaarste of voor organisaties die zich in een krappe arbeidsmarkt bevinden. Ook als het aanbod van talent groot is, wil je als organisatie nog steeds de beste en juiste kandidaten werven. Passend bij de cultuur en het ambitieniveau van de organisatie. Een poel die per definitie niet heel ruim is. En ook in tijden dat het werk juist met minder mensen gedaan moet worden, is het betrokken en bevlogen houden van je talent van enorm belang. Een sterk employer brand verhoogt de betrokkenheid van huidige medewerkers en vermindert het personeelsverloop tot 28% (LinkedIn business, 2011).

42fc0ba6-e53b-4f90-9b23-9f91a6abfa43

De waarde van online employer branding

Je organisatie promoten via abri’s langs de weg. Talent aantrekken via job advertenties in de krant. Waardevolle routes, maar vandaag de dag niet meer voldoende om het juiste talent aan te trekken. De Nederlander (circa 94%) leeft online en dit gebruik zal de komende jaren alleen nog maar verder stijgen (CBS, 2019). Online employer branding en online jobmarketing vormen hierdoor onmisbare onderdelen van je totale arbeidsmarktcampagne. Naast het enorme bereik, biedt online campagne voeren je meerdere voordelen. Zo kun je heel gericht bepaalde doelgroepen targetten, proactief de interactie met talent opzoeken en je boodschap per doelgroep of moment aanpassen.

Een goede online campagne vraagt om specialisme. En ook gerichte jobmarketing kan niet zonder de kennis van diverse online kanalen en de wetenschap waar actieve en latente kandidaten zich in die online wereld bevinden. Een employer brand laad en onderhoud je namelijk op meerdere momenten en kanalen. Het gaat verder dan het simpelweg plaatsen van een post op je LinkedIn pagina of het plaatsen van een vacature op een carrière site. Uiteraard helpen deze zaken mee, maar het laden van je employer brand vraagt continue aandacht en zichtbaarheid bij alle doelgroepen. Focus op alleen actief-werkzoekenden is onvoldoende om het échte talent aan te trekken en een employer of choice te worden. Als je als werkgever regelmatig positief zichtbaar bent, is de acceptatiegraad tot 300% hoger op het moment van solliciteren.

Door het inzetten van de juiste online kanalen en een gelaagdheid in de communicatie, communiceer je niet alleen. Je activeert ook. Wij adviseren voor de employer branding-communicatie drie niveaus toe te passen: aandacht, interactie en bewijs. Hiermee creëer je relevantie voor de doelgroep en breng je deze in beweging. Het heeft daarmee direct effect op het succes van je jobmarketing activiteiten.

Zo ook voor Detron, waarbij we op een laagdrempelige en humoristische manier de moeilijk te bereiken IT doelgroep voor Detron wisten te winnen. In het eerste campagnekwartaal hebben meer dan 2000 bezoekers via de interactieve tool kennis gemaakt met de unieke werkwaarden van Detron. Het aantal sollicitanten is ook significant gestegen.

b9884bf2-1e11-4956-a878-6f36ffe35a80

Interne activatie van je employer brand

“Binnen binden, is buiten vinden”. Een quote die wij vaak gebruiken om aan te geven hoe belangrijk het intern laden van je werkgeversmerk is. Want mooie plaatjes en praatjes helpen je wellicht talent te vinden. Maar maak je het binnen niet waar, zal je ze waarschijnlijk niet lang aan je te binden. Lukt dit je wel, dan heb je kans om echte ambassadeurs te creëren. Collega's die zo enthousiast over de organisatie zijn, dat ze een magneet zijn voor ander talent. Talent dat zich binnen jouw organisatie kan blijven ontwikkelen. Talent dat, zoals gezegd, jou helpt ambitieuze bedrijfsdoelstellingen te behalen.

Maar hoe creëer je nou echte ambassadeurs? Allereerst door het opstellen van een goede interne employer branding strategie, waarin onderdelen als een inspirerend doel, goalsetting en teamontwikkeling belangrijke elementen vormen. Vervolgens is het de kunst dit op de juiste manier intern te communiceren, want interne communicatie blijkt vaak de kritische succesfactor als het gaat om het verhogen van medewerkersbetrokkenheid en daarmee het creëren van ambassadeurs binnen je organisatie. Hulp nodig bij het maken van zo’n plan?  Check onze Whitepaper Arbeidsmarktcommunicatieplan op 1 A4.

Het werven van nieuw talent via het netwerk van eigen ambassadeurs, oftewel referral recruitment, is een zeer krachtig instrument binnen employer branding. De kwaliteit van de aangedragen kandidaten is hoog, de wervingskosten en het verloop van deze medewerkers lager. Het is dus van enorm belang de ambassadeurs in jouw organisatie te stimuleren. Vaak is de bereidheid groot, maar mist men de middelen of kennis om op te treden als ambassadeur. Belangrijk is dat men zich veilig moet voelen in die rol. Een goed ambassadeursprogramma oftewel referral programma helpt daarbij.

be9d73ac-3e17-46c0-b503-c5b8ef7914a7

Een attractieve werken-bij website

Het uitgangspunt van je employer brand is de 'werken-bij' website. Het ultieme visitekaartje van jouw organisatie als werkgever. Een goede ‘werken-bij’ website staat los van je corporate website en zorgt ervoor dat jij de juiste mensen voor je organisatie werft. Steeds meer organisaties zien het belang van zo’n website, maar zetten deze nog te weinig in om het echte aantrekkelijke werkgeverschap naar voren te laten komen. In veel gevallen mist de site het waarom, de échte cultuur en de interessante, boeiende en verrassende voorbeelden van werken bij de organisatie. De nadruk ligt nog te vaak op de vacatures met alle technische specificaties zoals primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en wat voor kunstjes iemand allemaal moet kunnen. Natuurlijk moet deze informatie kloppen (en is ons advies deze kandidaat en toekomstgericht op te stellen), maar het heeft geen prioriteit wanneer je je aantrekkelijke werkgeverschap wilt communiceren. Gebruik daarom het eerlijke en actuele beeld dat medewerkers hebben van de organisatie en neem de 'werken-bij' website eens kritisch door. Ga na in hoeverre je oprecht en authentiek nieuw talent verleidt om bij je te komen werken. Laat huidige medewerkers ‘aan het woord’. En kijk ten slotte ook eens goed naar de concurrent om te ontdekken wat jou onderscheidend maakt.

Een zeer interessante toevoeging voor je 'werken-bij' site is een recente ontwikkeling, in de vorm van een chatbot. Waarom? Deze virtuele collega werkt 24/7. Sollicitanten kunnen op deze manier ook op zaterdagmiddag direct antwoord krijgen op een veel gestelde vraag. Meer kandidaat gericht kan het bijna niet.

3bca80fe-4449-4577-858f-aa586323ab77