Afgelopen jaren wordt er meer en meer geïnvesteerd in employer branding. Niet alleen door grote organisaties, ook kleine organisaties moeten in deze markt de nodige inspanningen verrichten om in the picture te komen bij talent en vacatures te vervullen.
Met de toenemende investering neemt ook de vraag toe op welke basis het employer brand wordt gebouwd. Is een werkgevermerk eigenlijk wel op basis van feiten te bouwen? Het antwoord is ‘ja’. Hiervoor ontwikkelde samen met de wetenschap de Magnet Score. Op basis van internationale wetenschappelijke onderzoeken heeft Eveline van Zeeland samen met Goals deze methodiek ontwikkeld.
De 6 pijlers voor sterk werkgeverschap
De Magnet Score meet zes pijlers die samen de aantrekkelijkheid van werkgeverschap bepalen:
· Boeiend (Uitdaging)
· Sociaal
· Economisch
· Ontwikkeling
· Betekenisvol
· Vitaal
Over de pijlers
We spreken van een onweerstaanbare organisatie als de score gemiddeld hoger is dan 4 op een 5-puntsschaal. In de praktijk zien we vaak dat één of twee dimensies de vier sterren behalen. Vooral de dimensie ‘Sociaal’ scoort vaak erg aantrekkelijk (4,1). Logisch ook, want daar heb je zelf veel invloed op. Daarentegen scoren de dimensies ‘Ontwikkeling’ en ‘Boeiend’ minder vaak een 4.
Nog een fact-based weetje? De dimensie ‘Vitaal’ is sinds corona toegevoegd, omdat wetenschappers toen een stijging in de belangrijkheid van deze dimensie zagen. Thuiswerken (wanneer mogelijk) en aandacht voor een goede werk/prive balans is voor talent op de arbeidsmarkt een belangrijke factor in de keuze voor een werkgever.