Een werkgeversmerk is de beleving die medewerkers en oud-medewerkers hebben bij jou als werkgever. Het is cruciaal om je werkgeversmerk, oftewel het imago, hoog te houden om het juiste talent aan te trekken, te winnen en te behouden. Belangrijk is om een brug te slaan tussen de unieke eigenschappen van jouw organisatie en de ambities van het gewenste talent.
Uiteraard kan het zo zijn dat het huidige imago niet overeenkomst met het gewenste imago van jouw werkgeversmerk. Dan is er werk aan de winkel. Een werkgeversmerk is dan ook niet een statisch iets, maar is voortdurend in beweging. Het kan zo zijn dat je nu positief wordt ervaren als werkgeversmerk, maar hoe zorg je dat dat over 4 jaar nog zo is?
Belangrijk om te beseffen is dat het werkgeversmerk dus niet enkel het plaatje naar buiten is. Juist de concrete ervaring van talent is van belang, of dat nu een sollicitant is of een collega die al 10 jaar bij de organisatie werkt.
Een goed werkgeversmerk werkt dan ook door in alle facetten van de kandidaat en medewerkersreis. Bekijk ter inspiratie onze praktijkvoorbeelden.
Een sterk werkgeversmerk, en de doorvertaling per doelgroep is daarom cruciaal voor organisaties die willen werken aan een sterke en toekomstbestendige reputatie. Het zorgt ervoor dat je op het juiste moment, op de juiste plaats, het juiste talent aantrekt met de juiste boodschap. Dit talent wordt vervolgens gebonden en ontwikkeld om samen de beste resultaten te behalen. Organisaties met een sterk werkgeversmerk presteren dan ook aanzienlijk beter. Employer branding gaat verder dan de voordeur.
Een werkgeversmerk creëer je niet; dat heb je al. Het is een kwestie van identificeren! En wie kunnen er beter uitleggen waarom het zo prettig werken is bij jou dan jouw eigen medewerkers? Jouw werkgeversmerk komt tot leven door met hen in gesprek te gaan. Organiseer workshops, voer online enquêtes uit en moedig medewerkers aan om hun verhalen en ervaringen te delen. Deze input helpt je om jouw verhaal te vertellen, geeft inhoud aan jouw werkgeversmerk en creëert een gevoel van trots en betrokkenheid onder medewerkers. Win-win dus.
Je werkgeversmerk versterken doe je aan de hand van een krachtig hulpmiddel: Employee Value Proposition (EVP). Net zoals de positionering van een corporate brand leidend is voor merkontwikkeling, verwoordt een EVP de essentie van waar jouw organisatie als werkgever voor wil staan in de hoofden en harten van kandidaten en medewerkers. De EVP biedt relevante en onderscheidende argumenten voor de keuze voor deze werkgever. Daarom is een EVP een essentiële stap in het ontwikkelen van een aantrekkelijk en authentiek werkgeversmerk.
Tip! Schrijf de EVP altijd vanuit het perspectief van de medewerker. Hierdoor wordt het extra authentiek en versterkt het gevoel van: "Dit is wie wij zijn en dit is de reden waarom ik hier heel graag werk!" Wil je meer weten over hoe je tot een goed EVP komt? Lees dan hier onze blog.
Wil jij het verschil maken op de arbeidsmarkt met een onderscheidend, authentiek én volledig doorgevoerd werkgeversmerk in de gehele kandidaat- én medewerkersreis?
Met onze unieke methodiek brengen we de organisatie, haar medewerkers en haar cultuur écht in beeld. Dat doen we fact-based met onze Magnet Score analyse. Het maakt zichtbaar wat de aantrekkingskracht van jouw organisatie is én wat interessante mogelijkheden zijn om verder te groeien. De kwantitatieve meting, tezamen met interactieve workshops met medewerkers en MT vormen de basis voor spot-on uitkomsten die verder gaan dan containerbegrippen; we raken de essentie van het onderscheidend vermogen. Het resultaat? Een authentiek, slim en krachtig werkgeversmerk.
Vanuit de Analyse schrijven we de Employee Value Proposition (EVP). Altijd vanuit medewerkersperspectief omschreven. Dit is tekstueel gezien de positionering. Hier moet het hart van de huidige en nieuwe medewerkers sneller van gaan kloppen. Het maakt trots en het daagt uit.
Het EVP is de basis voor het creatief employer brand concept . Het omvat zowel tekstuele als visuele elementen en geeft jouw organisatie een unieke stem en herkenbaarheid op de arbeidsmarkt. Het trekt het juiste talent aan, versterkt en behoudt de relatie. De combinatie van alle middelen zorgt voor een helder en ambitieus verhaal dat intern én extern aanspreekt.
Maar het stopt niet bij een creatief concept. We adviseren ook hoe je het werkgeversmerk integreert in de volledige kandidaat- en medewerkersreis. Pas wanneer je de thema's van jouw werkgeversmerk in alle facetten van deze reis doorvoert, bereik je duurzame resultaten en word je een onweerstaanbare organisatie voor talent, met bevlogen medewerkers die helpen om doelen te overtreffen.
In ruim 20 jaar hebben we talloze organisaties geholpen met het succesvol inzetten van hun werkgeversmerk. Wil je een werkgeversmerk dat écht opvalt en indruk maakt? Met ons nonstop employer branding model word je een magneet voor talent. Niet alleen voor nieuwe kandidaten, maar ook voor je huidige team. Nonstop merk- en werkbeleving dus. Want het gaat om die blijvende ervaring. Of iemand nu solliciteert, bij je werkt of vertrekt: met ons Nonstop Employer Branding model is jouw employer brand altijd on point. Van toestroom, instroom en doorstroom tot uitstroom.
Het bewijs van ons succes vind je op onze inspiratiepagina, waar we verschillende cases gedetailleerd hebben uitgewerkt. Benieuwd hoe we andere organisaties aan een krachtig werkgeversmerk hebben geholpen? Laat je inspireren!
Goals
Contact
Download nu: