Een Employee Value Proposition (EVP) is de werkgeversbelofte van een organisatie naar haar toekomstige en huidige talenten. Het schetst wat de organisatie biedt qua cultuur en mogelijkheden, en weerspiegelt de authentieke werkbeleving. Een stevig EVP bestaat volgens onze visie idealiter voor 80% uit de realiteit en voor 20% uit ambitie. Met de ambitie beschrijf je waar je samen naar toe wilt groeien. Zo heb je niet alleen het échte verhaal te pakken voor huidig en nieuw talent, maar beschrijf je ook de gewenste ontwikkeling binnen de organisatie.
Balans tussen realiteit en ambitie
Om tot zo’n stevig EVP te komen, leg je allereerst de focus op de realiteit; de 80%. Definieer dit samen met huidige collega’s. Zij weten immers als geen ander wie jullie zijn als werkgever en hoe is het om binnen die omgeving te werken. De 20% ambitie haal je uit, jawel: de ambitie! Waar staat onze stip op de horizon? Wat is daarvoor nodig? En wat betekent dit voor ons werkgeverschap?
Jouw werkgeversbelofte
Breng vervolgens al deze data terug tot de kern en vertaal dit naar een stevig manifest: de EVP. Hierin zijn de sterkste aspecten uit het werkgeversmerk voelbaar en is de werkbeleving bijna te proeven voor de kandidaat. En dan? Een stevig EVP is ontstaan. Jullie eigen werkgeversbelofte, waarin huidig talent zich herkent en wat hen trots maak. En waardoor jouw organisatie onweerstaanbaar wordt voor nieuw talent. Waar wacht je nog op?
🔥 Welke vragen zou jij aan jouw collega’s stellen om tot een goed EVP te komen?