10 tips voor het verbeteren van medewerkers-betrokkenheid.

Wat is nu het belang van betrokken en bevlogen medewerkers? In het gratis whitepaper IC360 – optimale communicatie leggen we het heel simpel uit:

betrokken medewerkers leveren een hogere toegevoegde waarde. Wat resulteert in tevreden, loyale, en betrokken klanten. Wat vervolgens weer leidt tot duurzame groei en winst. Het Service Profit Chain model verbindt winstgevendheid aan betrokkenheid. En betrokken (en bevlogen) medewerkers zijn de eerste vitale link in de keten. Ze zijn de motor achter een geweldige klantervaring, innovatie en productiviteit.

10 tips voor succes

  1. Effectieve interne communicatie is de kritische succesfactor bij alle initiatieven rondom medewerkersbetrokkenheid. Zorg dat iedereen in de organisatie begrijpt waarom we doen wat we doen.
  2. Het senior- en middenmanagement zijn van cruciale invloed op het succes van medewerkersbetrokkenheid, dus hen actief betrekken en motiveren is de eerste stap.
  3. Ondersteun het management met een kernconcept, een ‘message map’ en creatieve tools en initiatieven die hen helpen op een consistente en betrokken manier met medewerkers te communiceren.
  4. Zorg ervoor dat initiatieven rondom medewerkersbetrokkenheid en interne communicatie zijn verankerd met de strategie van de organisatie.
  5. Elke organisatie geeft zijn eigen betekenis aan medewerkersbetrokkenheid. Zorg ervoor dat iedereen op dezelfde manier naar het begrip kijkt en denk na over hoe betrokkenheid kan worden gemeten.
  6. Gebruik het organisatiekompas om kernboodschappen te prioriteren, controleren en te managen. En om complexiteit in de boodschappen te voorkomen.
  7. Handel vanuit insights in de informatiebehoefte van medewerkers: onderzoek!
  8. One size does not fit all. Identificeer medewerkersdoelgroepen.
  9. De effectiviteit van interne communicatieprogramma’s moet meetbaar zijn en een bijdrage leveren aan het bedrijfsresultaat.
  10. Medewerkersbetrokkenheid vraagt om een continue dialoog in de organisatie, top-down én bottom-up. Het cascade-model werkt simpelweg niet goed genoeg.

Erik Broeder

Managing Partner

Meer blogs van Erik Broeder
Meer blogs van Erik Broeder

Webinar: Talent binden? Zo houd je de achterdeur dicht!

Meet de aantrekkingskracht van jouw werkgeversmerk

6 signalen dat jouw employer branding (veel) beter kan

Download nu: