Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt trekken organisaties alle toeters en bellen uit de kast om passend talent te werven. Naast de inzet van employer branding (hé, wat een goed idee!), werving en selectiebureaus, social media kanalen en tig wervingswebsites, beseffen steeds meer organisaties dat een ‘aanbrengbonus’ van waarde kan zijn. Met bedragen van €1000,- of meer proberen ze huidig talent te verleiden nieuwe collega’s vanuit hun eigen netwerk aan te dragen. Deze vorm van interne werving noemen we Referral Recruitment.
Het inzetten van Referral Recruitment is een goed idee, als je het ons vraagt. De cijfers liegen er immers niet om: uit diverse onderzoeken blijkt dat 45% van de via referral binnengekomen kandidaten uiteindelijk 4 jaar of langer bij de organisatie blijft werken. Een mooi resultaat, maar toch adviseren wij dit anders aan te pakken.
Blijvend enthousiasmeren
Een financiële aanbrengbonus heeft namelijk niet altijd het gewenste effect. Deze éénmalige uitkering verdwijnt al snel ‘op de grote hoop’ of wordt na enige tijd zelfs vergeten. En dat is natuurlijk niet wat je wilt bereiken, indien je collega’s blijvend wilt enthousiasmeren referralkandidaten aan te dragen. Zet de financiële aanbrengbonus dan ook om naar een belevenis, afgestemd op de waarde en behoeften van jouw talent. Grote kans dat dit niet alleen langer blijft hangen in de herinnering van het talent, maar ook breder gedeeld wordt in zijn of haar netwerk. Het (in)directe gevolg hiervan is dat het talent én zijn of haar collega’s geïnspireerd worden om verder in hun netwerk op zoek te gaan naar potentiële kandidaten voor de organisatie.
Denk aan een dagje naar een pretpark met overnachting voor het hele gezin, skydiven of zoals we bij Goals doen: een dag shoppen met de creditcard van de baas. Zó’n ervaring wordt niet zomaar vergeten én het wordt een supergaaf verhaal om eindeloos over te blijven vertellen.
Dus stel jezelf, of (nog beter!) je collega’s, de volgende vraag: 🔥 Van welke onvergetelijke belevenissen lopen de collega’s in deze organisatie warm?