De kracht van een sterk werkgeversmerk

Een werkgeversmerk laat aan talent zien wat jij als werkgever op de arbeidsmarkt te bieden hebt. Meer weten?

De kracht van een sterk werkgeversmerk

Elke organisatie heeft een employer brand, oftewel een werkgeversmerk. Het werkgeversmerk komt namelijk voort uit de bedrijfscultuur. De optelsom van het ambitieuze collectieve doel, de normen en waarden, omgangsvormen en omgeving. Ieder individu, dus elke medewerker, draagt hier met zijn of haar eigen motivatie, ambitie, normen en waarden en gedrag aan bij. Kortom, een krachtig merk maak je waar met de medewerkers die er werken.

Wat is een werkgeversmerk?

Een werkgeversmerk kun je omschrijven als de beleving die medewerkers en oud-medewerkers hebben bij jou als werkgever. Het is erg belangrijk om het werkgeversmerk oftewel het imago hoog te houden, om zo het juiste talent te vinden, te winnen en te binden. Hierin is het van enorm belang een brug te bouwen tussen de unieke eigenschappen van jouw organisatie en de ambities van het gewenste talent.

‘Kom het best tot je recht’ is het onderscheidende en zeer passende werkgevermerk van Holla advocaten. Door structureel te bouwen aan deze positionering, met als doel tot de top 10 van bureaus in Nederland te behoren, realiseerde we samen veel naamsbekendheid bij advocaat stagiaires en studenten. De unieke activatie methode, in de vorm van de online kantoorkiezer, heeft ervoor gezorgd dat Holla ook echt in contact is gekomen met deze relevante doelgroep.

3d6d8b03-40ec-4ab8-809b-709ca9356873

Wat is het belang van een sterk werkgeversmerk?

Jezelf onderscheiden via het product dat je aanbiedt, wordt vandaag de dag steeds moeilijker. Marketing- en productietechnieken gaan steeds meer op elkaar lijken. Het zijn jouw medewerkers die het echte verschil kunnen maken. Zij bouwen ten slotte aan het vertrouwen van de klant en maken de productiebeloftes waar. Zij zijn degene die bij goed werkgeverschap bereid zijn dat stapje extra te doen en organisatiedoelstellingen te overtreffen. Een sterk werkgeversmerk is daarom cruciaal als je als organisatie wil werken aan een sterke, toekomstbestendige reputatie. Het zorgt ervoor dat je op het juiste moment, op de juiste plaats, het juiste talent met de juiste boodschap aantrekt. Dit talent vervolgens bindt en ontwikkelt om samen de beste resultaten te bereiken. Organisaties met een sterk werkgeversmerk presteren daarom aanmerkelijk beter.

Wil je nonstop bouwen aan een uniek werkgeversmerk en een duurzame kandidaat- en medewerkersreis? Dan is een goede samenwerking tussen HR en Marketing en/of communicatie essentieel. Laatstgenoemde weten namelijk als geen ander hoe je een strategie kan vertalen naar een attractieve boodschap. Hoe je rationale stappen kan koppelen aan de ultieme werkbeleving. Want alleen dan slaag je er samen in het juiste talent op de juiste manier aan te trekken en zo bedrijfsdoelstellingen te behalen.  Met onze diverse masterclasses helpen we jullie graag op weg.

7e75e511-eaf9-4b80-b62d-f0526264764e

Hoe creëer je een sterk werkgeversmerk?

Een werkgeversmerk creëer je niet. Dat heb je al. Je moet het enkel identificeren! En wie kunnen er nu beter antwoord geven op de vraag waarom het bij jou zo lekker werken is? Juist, jouw eigen medewerkers. Jouw werkgeversmerk identificeer je dus door met hen de dialoog aan te gaan. Houd workshops, initieer enquêtes via internet en vraag medewerkers verhalen en ervaringen te delen. Deze input helpt je bij het vertellen van jouw verhaal. Het geeft inhoud aan jouw werkgeversmerk en geeft medewerkers een gevoel van trots en betrokkenheid. Win-Win dus.

Een krachtig hulpmiddel om tot een sterk employer brand te komen is een EVP, een Employee Value Proposition. Zoals de positionering van een corporate brand leidend is voor de ontwikkeling van dat merk en de inzet van ondersteunende activiteiten, verwoordt een EVP de essentie van waar een organisatie als werkgevers voor wil staan in de hoofden (en harten) van kandidaten en medewerkers. In de formulering van de EVP vindt de kandidaat, maar ook de huidige medewerker alle relevante en onderscheidende argumenten om de keuze voor juist deze werkgever te rechtvaardigen. Daarom is een EVP een eerste wezenlijke stap in de ontwikkeling van een aantrekkelijk en puur werkgeversmerk.

Tip! Schrijf het EVP altijd vanuit het oogpunt van de medewerker. Op deze manier maak je het extra authentiek en versterk je het gevoel van: ‘Dit is wie wij zijn en dit is de reden waarom ik hier heel graag werk!’ Meer informatie over de kracht van een sterk Employee Value Proposition lees je in onze blog.

ebf071ec-371c-4b09-a5ad-9ef53f6e3371

Onze aanpak tot een sterk werkgeversmerk

Met onze unieke methodiek, waarin een aantal interactieve workshops met medewerkers centraal staan, leren we de organisatie, haar medewerkers en haar cultuur écht kennen. Dit zorgt dat uitkomsten bij ons niet blijven hangen op containerbegrippen en managementstrategieën, maar dat we echt de kern van het onderscheidend vermogen raken. Met een authentiek, slim en krachtig werkgeversmerk als resultaat. Een employer brand-concept, zoals we dit voor organisaties ontwikkelen, bevat tekst en beeldelementen. Een onderscheidend werkgeversmerk geeft jou als organisatie een eigen stem en geluid en zorgt voor een extra sterke herkenbaarheid op de arbeidsmarkt. Het is de magneet voor het aantrekken en behouden van het juiste talent. De optelsom van alle middelen en uitingen geven een goed beeld en ambitieus verhaal op de arbeidsmarkt in- en extern!

Bij het creatief communicatieconcept stopt het echter niet. Wij geven organisaties advies over hoe het employer brand door te voeren in de gehele kandidaat- en medewerkersreis. Nonstop employer branding noemen we dat. Want pas als je de thematiek van jouw werkgeversmerk in alle facetten van deze reis doorvoert, behaal je duurzame resultaten. Je wordt een onweerstaanbare organisatie voor talent, die van medewerkers, ‘meerwerkers’ maakt. Bevlogen en betrokken medewerkers, die de organisatie helpen gezamenlijke doelen te overtreffen.

image 12