Employee Value Proposition (EVP) is een belangrijke pijler voor het employer brand van jouw organisatie. Het is namelijk de waardepropositie voor huidig én nieuw talent, waarmee de beleving van ‘het werken bij’ wordt geschetst. Volgens onze filosofie beschrijft de EVP idealiter 80% van de werkelijkheid, wat ruimte geeft voor 20% ambitie. Dit enerzijds zodat talenten zich kunnen herkennen in het authentieke verhaal en anderzijds om focus aan te brengen op de gewenste ontwikkeling binnen de organisatie.
Nadat je tijd en aandacht hebt geïnvesteerd, staat er een aantrekkelijke, onderscheidende en vooral authentieke tekst op papier. Een stevig manifest is ontstaan… En nu? Tijd om door te pakken!
Optimaliseer je EVP
De EVP geeft richting aan de (verdere uit)bouw van de organisatie. Hoe werken we met elkaar samen? Wat vinden we belangrijk? Waar krijgen we energie van? En wat levert dit persoonlijk op voor talent? Het dient dus als stimulans voor kennis, houding en gedrag. Ons advies? Focus je na het schrijven van de EVP op het organiseren van contactmomenten die passen binnen de EVP én aansluiting vinden bij elkaar, zodat er een vloeiende kandidaat- en medewerkersreis ontstaat. Laat dit overigens voor nu geen reden zijn tot paniek doordat er al zóveel contactmomenten zijn, maar focus je allereerst op de quickwins en omarm dat het overige de komende jaren tot de ambitie mag behoren.
Jouw basis
De EVP dient dus als basis voor je gehele employer brand. Alles wat naar buiten wordt gebracht, intern als extern, moet dit gevoel uitstralen. Zowel voor huidige als voor nieuwe talenten.
🔥 In hoeverre passen de georganiseerde contactmomenten van jouw organisatie binnen de EVP?