menu

Facebook Jobs; iets voor jouw organisatie?

Facebook is inmiddels al ruim één jaar in Nederland op de markt met haar Facebook Jobs. Dat betekent weer een extra kanaal voor het zichtbaar maken van vacatures. Maar heeft dat eigenlijk wel zin in de huidige arbeidsmarkt?


Als ik kijk naar de resultaten bij onze opdrachtgevers (zeer uiteenlopende branches) concentreert 80% van de jobmarketing zich op 20% van de online platformen. Grote winnaars daarbij zijn; LinkedIn en inderdaad… Indeed. Facebook is er zelf van overtuigd dat zij een flinke voet aan de grond gaan krijgen met Facebook Jobs. En gezien het bereik dat ze hebben - ruim 10 miljoen gebruikers in Nederland - is het een kanaal dat je zeker serieus moet nemen.


De pros en cons van Facebook Jobs:


+ Bereik

Met ruim 10 miljoen gebruikers is het bereik met Facebook Jobs groot. Het aantal gebruikers op Facebook liet vorig jaar wel een daling zien. Maar aangezien WhatsApp en Instagram ook tot de Facebook family behoren, is het zeer aannemelijk dat Jobs ook in de toekomst een groot bereik houdt.


+ In beeld bij latent zoekend talent

Facebook wordt vooral privé gebruikt. Anders dan bij LinkedIn of één van de jobboards, bereik je hier publiek dat niet specifiek - op het bezoekmoment zelf- carrièregericht is. Weet je hen met jouw vacature toch te triggeren? Dan boor je de o-zo waardevolle latente doelgroep aan!

 

+ Gebruiksvriendelijk

Aan beide kanten (kandidaat en recruiter) is de gebruiksvriendelijkheid hoog. Solliciteren is zo gepiept. De recruiter heeft in een eigen interface een handig overzicht van de reacties. Kortom, alle drempels zijn zo laag dat het sollicitatieproces als een zonnetje loopt.



- Zichtbaarheid

Facebook is nog wat voorzichtig met het in promoten van Jobs. Uiteraard zit het verdienmodel in de gesponsorde berichten. Dus betaal je? Dan ben je zeker zichtbaar in de timeline van de betreffende doelgroep. De niet betaalde vacatures zijn vindbaar in Marketplace, de marktplaats voor tweedehands spullen. Alleen de vraag is natuurlijk of men daar ook naar een tweedehandse baan zoekt… Gelukkig is er sinds kort ook een eigen vacature-pagina binnen Facebook.


Activatie

Het is uiteraard geweldig om de latente doelgroep te bereiken. Maar in de praktijk merken we dat het activeren van die doelgroep wel wat meer vraagt dan alleen een vacaturetekst. Vraag je dus af of het niet beter is om de communicatie meer op employer branding te richten, in plaats van op jobmarketing.


Onderhoud

Op hoe meer plekken je zichtbaar bent, hoe beter. Maar goed; het vraagt wel plaatsing- en onderhoud-inspanningen. Houd daarom nauwgezet de resultaten bij. Geen resultaat? Dat betekent stoppen. En wellicht over een tijdje opnieuw kijken of de kracht van Facebook is toegenomen. 



Tot slot een aantal tips:

  • Bedenk dat latent werkzoekenden moeilijk te activeren zijn met een vacaturetekst. Eenmaal aangetrokken door de vacature zullen ze ook de Facebookpagina bekijken. Zorg dus dat je hier je werkgeversmerk in alle facetten laat zien!
  • Niet alle vacature types op elk medium even succesvol. Bij onze opdrachtgevers merken we dat we met Facebook Jobs het meeste succes hebben bij functies op mbo-niveau.


Ook hier geldt: Meten is weten. Houd de hele funnel per media-kanaal bij. Dan weet je welke inspanningen en investeringen succesvol zijn. 



Lees ook de andere Employer Branding snacks van deze maand:


De waarde van werkwaarden


Boek-tip: de robot proof recruiter


Waarom Crossboarding in 2020 jouw aandacht verdient


keyboard_arrow_rightkeyboard_arrow_left
Nonstop
warm
welkom.
Strijp-S
Klokgebouw 111
5617 AB Eindhoven
+31(0)40 303 26 40
info@goals.nl
Benieuwd hoe we jouw bedrijf of merk op de kaart kunnen zetten in de arbeidsmarkt? Je vindt ons in het creatieve hart van Eindhoven: het Klokgebouw. We kunnen hier afspreken of we komen naar je toe.

Copyright Goals 2019